Vad är ”Eurovision Song Contest”?

 


Som den representant för allas lika värde – emot rättsröta, som Sällskapet Bur-q-ua är, så är det på sin plats att kommentera en av de just nu största mediahändelserna:

Eurovision Song Contest” (http://en.wikipedia.org/wiki/Eurovision_Song_Contest_2011).

Den manlige svenske kommentatorn – ”Edward af Sillén” – under ”semifinal no. 2” nämnde, innan Vitrysslands bidrag (http://sv.wikipedia.org/wiki/I_Love_Belarus ) (som visades torsdagen den 12/5-11), att musik och politik inte hör ihop och att Vitryssland, enl. Condoleezza Rice (C. R.) är en diktatur.

Oavsett om C. R.:s uttalande är sant eller inte, så kvarstår faktum att Sällskapet Bur-q-ua inte förstår vad ”Eurovision Song Contest” eg. är.

Politik och musik tycks höra väldigt mycket ihop, t.ex. om man läser mer om tävlingens ursprung (läs gärna längre ned om detta).

Är tävlingen:

  • en tävling om vilken låt som är bäst, m.a.o. rör det sig om en låttävling?  

Fråga: varför sjunger då sångarna/sångerskorna/kören ganska ofta falskt men kommer ändå vidare i tävlingen?

  • ett politiskt, obskyrt experiment, ett politiskt korrekt experiment därtill med ett mål om fred på jorden, eller i varje fall i västvärlden?

Kommentar: mycket talar för det!

  • en tävling i bästa framträdande, d.v.s. där även dansare, ”sandartister”, ljus, eld och övriga visuella effekter, m.m.spelar roll?

Kommentar: mycket talar också för det!

Jag upprepar gärna rubriken:

Vad är ‘Eurovision Song Contest‘?” (http://en.wikipedia.org/wiki/Eurovision_song_contest#Origins).

Den som vet får gärna höra av sig.

En följdfråga känns naturlig: VARFÖR?

Varför har tävlingen existerat såpass länge som 1956 (?).

Tydligen var det ursprungliga syftet en sorts efterkrigstidsproblematik.

En annan följdfråga är:

har tävlingen (eller ”FN”) löst några som helst konflikter i världen?

Klart är att ”Eurovision Song Contest” handlar om en tävling av något slag men frågan är som sagt dess syfte och innebörd, möjligen symbolisk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Eurovision_Song_Contest_2011#Finalen


Allmänna funderingar

Man kan även fundera, rent allmänt, över tävlingens tema – ”Feel Your Heartbeat” – , som den kvinnliga programledaren Anke Engelke (http://sv.wikipedia.org/wiki/Anke_Engelke) formulerade så här: ”Let’s feel our heartbeat Europe”.


Favoriter

Sällskapet Bur-q-ua brukar generellt sett inte uttala sig i världsliga frågor, ang. vad man bör och inte rösta på/välja men gör ett undantag denna gång.

Den s.k. diktaturens Vitryssland bidrag ”I Love Belarus” var t.ex. helt ok, enl. min – Bur-q-ua 12:s mening, men min röst och åsikt är bara en av många inom Sällskapet.

Tyvärr kom inte bidraget vidare till final men rent musikaliskt var det bra.

Vidare är favoriterna i finalen idag lördag den 14/5-11, ”in a kind of chosen order”:

Som ”Edward af Sillén” sade i slutet av ”semifinal no. 2”: ”Kom ihåg att ordningen kuverten öppnades i var helt slumpmässig.”.

Sällskapet Bur-q-ua kommenterar:

tack (?), Edward a. S. för att du förklarar för vanligt folk hur ”sanningen” ser ut.

Foten i munnen

Finns det månne en anledning till din kommentar? Lästes den efter manus?


Det bästa

Det otvivelaktigt bästa med ”semifinal no. 2” var dansgruppen ”Flying Steps” (http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Steps)  med dansen ”Flying Bach”, efter att röstningen var avgjord.

Det är symptomatiskt, för såväl ”Melodifestivalen” som ”Eurovision Song Contest”, att mellanspelen är bättre än huvudnumren, vilket ger (ytterligare) stort utrymme för funderingar om tävlingens innebörd.


När det gäller Sveriges bidrag, m.m.

Som av en ”tillfällighet” kom Sverige (deltagande i ”semifinal no. 2”) med, som sista semifinals-kandidat, i finalen.

Spänningen var ”oliiiiiidlig” (för att citera skådespelaren Peter Harryson (http://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Harryson) från tv-programmet ”Så ska det låta”) i torsdags, när det tionde och sista finalbidraget skulle avslöjas.

Guld i mun

I övrigt är bidraget ”Popular” (http://www.youtube.com/watch?v=pW7AdnCYRPs) helt menlöst och handlar det, som tidigare efterfrågat, om att låten är bra, om politik eller om framförandet? Eller handlar det om att X antal tonårsflickor, m.fl. ska rösta på bidraget p.g.a. sångarens Eric Saade (http://sv.wikipedia.org/wiki/Eric_Saade) utseende?

Nu har jag inte ens nämnt det uppenbara (?), nämligen att låtens karaktäristiska trumrytm är stulen från gruppen Boney M och dess låt ”Nightflight to Venus”. Lyssna själv: http://www.youtube.com/watch?v=YeedCsgNnQM. Därtill tycks den inledande ”visslingen” vara inspirerad av musiken till tv-serien ”Arkiv X” (http://www.youtube.com/watch?v=vdmtY0vux30) och refrängen ”I will be popular”, o.s.v. inspirerad av låten ”Oh Mama” med Lili & Sussie (http://www.youtube.com/watch?v=f30pWmF49R0).

Skrikandes


Till sist…

Till sist vill Sällskapet Bur-q-ua låta meddela att vad som kan verka ”modernt” idag, år 2011, kan bli väldigt omodernt och ”passé” inom överskådlig tid.

På längre sikt kan man inte förleda, ja lura, folket, det folk som har röstat in vissa makthavare.


Tillägg (sön. 15/5, efter finalens slut)

Jaha, så kom nu Sverige på tredje plats, medan Azerbajdzjan vann och Italien kom tvåa.

Man kan fundera över hur urvalsprocessen, redan med början i de nationella tävlingarna, och röstningen eg. gick till. Dessa processer tycks fungera inte helt olikt en tratt, som sållar bort ”oönskade” bidrag. Frågan är bara vem som sållar: folket eller produktionen bakom programmen.

Om man börjar med urvalsprocessen, så går den de facto till så att människor röstar på låtar/bidrag, baserat på sin nationella tillhörighet. I Sveriges fall: ”Melodifestivalen”. Vore det inte mer demokratiskt om alla människor i de deltagande länderna röstade via t.ex. Internet på den låt de ville av ALLA låtar?

Vad är det som säger att en svensk framförallt tycker om svensk musik?

Svar: INGENTING!

Följaktligen: om svenskar fick rösta på bidrag i andra länder

Redan där märks ett ”demokratiskt feltänk” vad gäller ett så långt möjligt korrekt och rättvisande urval av bästa bidrag.

Det feltänket är tyvärr inget nytt för årets tävling, jippo, politiska experiment, eller vad nu ”Eurovision Song Contest” är för något. Jag har även goda skäl att tro att liknande ”demokratiska feltänk” omfattar även andra områden i samhället.

När det så gäller årets röstning, så var det sagt att 50% av rösterna skulle tillskrivas telefon-/smsröster.

Så här skriver ”Wikipedia” om detta (på http://sv.wikipedia.org/wiki/Eurovision_2011#Finalen):

Även i detta års Eurovision Song Contest blir det 50/50-röstning i finalen. Detta innebär att varje land har en nationell jurygrupp samt telefon- och SMS-röster. Därefter kombineras resultaten och varje land får ut ett tredje resultat som sedermera används som landets slutresultat. Det blir andra året som man använder sig av 50/50-systemet i finalen.”.

Glasklart, eller hur?

Vad menas t.ex. med ”Därefter”?

Samma märkliga urval skedde även under telefonröstningen, där man ”erbjöds” att ringa ett telefonnummer till det bidrag man tyckte om. Det kan tolkas som att varje röst räknas och går direkt in ”på mottagarens konto, utan mellanhänder”. Så är inte fallet!

Vid presentationen av rösterna, så ”avslöjade” varje land hur man hade fördelat tio olika poäng (1-7, 8, 10 och 12 poäng) och kunde inte rösta på sig självt, vilket innebär att det saknades röster till fjorton länder (25 deltagande länder – 11).

Som jag ser det, så betraktas inte medborgarna i ett land som individer utan främst som ett kollektiv.

En individs röst på ett bidrag, som övriga medborgare inte tycker om, räknas därmed inte!

Det är ett STORT demokratiskt problem i sammanhanget.

Givet att 43 länder röstade (de deltagande 25 st. samt 18 st. utslagna), så kan man inte säga hur rösterna hade fördelat sig utan ”mellanhänder”, som nationella telefonslussar men det kunde mycket väl ha förändrat tävlingens utgång.

Hur kommer det sig att människor i gemen inte tar detta röstfusk i beaktande?!

Varförtillåter sig fårkocken ständigt att ledas och förledas in i den väl anvisade och i förväg utplacerade och planerade fållan?

Man förleder människor att rösta på det sätt, som gör att produktionen uppnår ”rätt” resultat.

Fungerar politiska val på samma sätt?

Inte omöjligt.

Sverige
Annonser

One thought on “Vad är ”Eurovision Song Contest”?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s