dold agenda på SVT – s.k. ”public service” – and it makes me wanna throw up, this instant!

Vi är EMOT den här skiten!

Jag upprepar, för säkerhets skull, om nu någon läsare råkar ha missat budskapet:

Sällskapet Bur-q-ua är emot den här välpolerade men likväl: SKITEN.

Dyngan, kunde jag likväl ha skrivit.

Underhållande i sina bästa ögonblick, javisst, men icke destomindre, inget annat än…typ: DYNGA.

Jag är trött på att behöva se dynga i SVT, inte minst eftersom tv-licens avkrävs landets medborgare (och kanske även flyktingar utan de sista 4 siffrorna?).

Därmed borde man också kunna ställa kvalitetskrav på televisionen, eller vad tycker du som läsare?

Ganska självklart egentligen.

Vi ses nästa vecka, om ni vill vågar och kan”, sade den avhårige (OBS! nytt ord, istället för ”flintskallige”, som kanske kan provocera någon) killen, tillika programledaren, Lasse Kronér, i 50-årsjubileet till SVt: s (Kanal 1) ”Doobidoo”.

MEDVERKANDE I PROGRAMMET – utöver Lasse Kronér

I ena laget:

Claes Malmberg – en 100% s.k. b-kändis (med karaktärer som ”Ronnie Jönsson” och kanske någon mer som jag tyvärr inte minns), som har haft alltför mycket medialt utrymme de senaste åren; hur är det eg. möjligt? Enda logiska svaret är: KONTAKTER. Sorgligt men sant.

Jessica Andersson – ännu en 100% b-kändis, tidigare medlem i gruppen ”Fame”, med Magnus X. Gruppen medverkade något år i Melodifestivalen; ”so what”, undrar jag som tittare i ”Doobidoo”.

I andra laget:

Anne-Lie Rydé – har definitivt gjort många bra låtar under årens lopp, bl.a. duetter med Svante Turesson; hon har även en fantastisk röst men vad gör hon i ett program som detta?

Kanske förväntar sig att tjäna $$$?

Måns Zelmerlöf (kallas han verkligen ”mums mums”, eller är detta ännu ett av SVT:s diffusa skämt, som tänks ena och folket?…i tur och ordning).

Det känns, som om SVT: ledning liksom redan på förhand, (/på förhud?) har valt ut M. Z att bli deras ”kassako” (kassa ko). Snacka om potential för grabben att bli s.k utbränd.

Utöver att programmet mer eller minde ett plagiat av Svt:s ”Så ska det låta”, så blir en

Naturlig följdfråga:

exakt varför skulle jag INTE våga titta?

Jag har inget att skämmas för, som tittare men kanske ni på SVT har det?

Obestämd

När allt kommer om kring, så handlar det väl bara om ännu ett oskyldigt SVT-program i mängden, eller?

Kanske har ni mer ”i bakfickan”,  ni programväljare, ni som som beslutar om vilka program som förtjänar epitetet ”public service”?

Vadan min (och Sällskapets) irritation?

Det är ytterst obehagligt, när en statligt finansierad television har en dold agenda, d.v.s dold för massan.

Samma statligt finansierade telvision, som snarast skryter med att vara ”fri och oberoende”, till skillnad från t.ex. Italiens tv.

I detta fall menar jag program såsom ”Doobidoo”, ”Så ska det låta”, ”Allsång på Skansen”, m.fl., program som i första hand tycks vara ägnade att ena folket, snarare än underhålla det.

Att ”ena folket” känns som en dold agenda, som inte den breda massan känner till.

Det vore ärligare att ”lägga korten på bordet” och säga som det är.

I min kritik ingår även att skämten i programmet ”Doobidoo” inte är roliga överhuvudtaget, trots att publiken (programmerad att skratta, likt i vissa utländska program) till synes skrattar hejdlöst, i likhet med alla deltagare.

Jag mår illa av denna förljugenhet (som Magnus Uggla sjöng på -90-talet).

Vem vinner på förljugenheten? Kungen?

Sveriges kung, tyvärr...en utböling, som borde avsättas men människor har ännu inte insett detta självklara

Som tittare och privatperson tar jag inga order att skratta. Kanske det är ett av mina ”problem”.

Varför ska jag skratta på order? 

För att uppleva en vag känsla av bekräftelse, gemenskap med ”gruppen” (=publiken?), eller vad?

Jag har faktiskt aldrig fatta det där med att skratta på kommando, annat än att det gynnar produktionsbolaget, som tjänar mer $$$. 

Jag är ingen j-vla soldat, eller är jag?

Vem är i såfall mitt befäl (förutom möjligen min hyresvärd, någon från Fortum, eller kanske min mamma)?

Vem f-n är det som i såfall styr mig och ”massan” likt marionetter, år ut och år in?

Vem/vilka är den s.k. eliten?

I skrivande stund är det f.ö. drygt åtta år sedan ”9/11” i New York och ingen har något bra svar på den katastrofen (fast det är en helt annan histora…eller?).

Hoppas att poängen framgick.

Kanske min huvudpoäng är följande:

Sverige har inte så värst mycket mer ”fri och oberoende” television än t.ex. Italien.

Tyvärr är det precis såpass illa ställt med Sverige och jag är den förste att beklaga det.

Jag vet hur det går till på tv-inspelningar.

Gör Du?

 

 

 

 

 

 

One thought on “dold agenda på SVT – s.k. ”public service” – and it makes me wanna throw up, this instant!

  1. Tyvärr, dina åsikter ang. Puplic TV delas inte av mig. Ta US tex där PTV ändå agerar som reklam-tv då de tigger pengar(”PLS DONATE….”) med 20min avbrott i timmen. Nä, fortsätt att betala TV-licensen och sålla av de program du själv vill se i SVT.Ragged.

Kommentera

